Dutch magazine FONK selected Lava as one of today’s most promising agencies! Learn more about our vision in the interview with “investigative problem solvers” Lars Terhorst and Frank Smolenaers. Mind you, the article is published in Dutch.
De in Amsterdam gevestigde branding- en designstudio Lava bestaat al sinds 1990 en combineert strategie, design en technologie om zo levende identiteiten en op maat gemaakte tools te creëren, waarmee organisaties zich kunnen ontwikkelen èn onderscheiden. Lars Terhorst en Frank Smolenaers: ‘We zijn geen vormgevingsbureau, maar hebben het doel problemen op het terrein van merkcommunicatie op te lossen.’
‘Lava is gespecialiseerd in branding: we ontwerpen (levende) merkidentiteiten op basis van het DNA van een organisatie. De opgeleverde identiteit is duurzaam omdat het flexibel toepasbaar is op de huidige en toekomstige kanalen.’
Wat maakt jullie huidige bureauformule toekomstbestendig?
Lava bestaat uit een klein, complementair kernteam met een flexibele schil van specialisten; we omarmen technologische ontwikkelingen en voegen deze toe aan de gereedschapskist voor nieuwe producten. Zo ontwikkelen we nu overdraagbare custom tools, waarmee de klant zelf kan produceren – met behoud van kwaliteit. Een merk komt zo echt tot leven.
Waarmee maken jullie het verschil in het huidige bureaulandschap?
‘We hebben niet louter het doel mooie vormgeving te maken, maar willen juist antwoorden op het terrein van merkcommunicatie-vraagstukken ontwerpen. We bouwen door middel van strategische sessies een hechte relatie op met de klant en zijn daardoor in staat voorbij te gaan ‘aan de vraag van vandaag’. We leveren vervolgens een overdraagbare identiteit. Deze heeft een bepaalde mate van interactiviteit en bestaat dus niet enkel uit statische templates. De inzet is bijvoorbeeld een natuurlijk element zoals wind (zie case NUDUS) of menselijk handelen, bijvoorbeeld dansen (zie case SPRING Performing Arts Festival).’
Voor welke opdracht komen jullie met liefde midden in de nacht je bed uit?
‘Voor organisaties die open staan voor zelfonderzoek en hun comfortzone durven te verlaten. Bij aanvang van het onderzoeksproces weten we nog niet waar we zullen eindigen.’
Wat is jullie meest aansprekende prestatie tot nu toe?
‘Lava is in staat om mee te bewegen met de wereld en de markt, zonder verlies van signatuur of intrinsieke waarde. Nieuwsgierigheid, lef en flexibiliteit zitten in ons DNA en daar durven we op te vertrouwen. Hierdoor kunnen we onszelf goed tot levende merken verhouden.’
Waar willen jullie met het bureau over twee jaar staan?
Begin 2024 verhuizen we naar Revaleiland 176. In 2024 opereren we nog steeds als flexibel boutique bureau vanuit ons nieuwe pand en in een uitgebalanceerd evenwicht tussen kwaliteit en kwantiteit.’
Wat zie je als grootste obstakels op jullie weg en hoe pak je die aan?
‘In deze markt willen klanten bij voorkeur per gisteren aan de slag met een nieuwe identiteit. Voor Lava is de onderzoeksfase van even groot belang als de implementatiefase. Het is onze grootste uitdaging om de weg naar de oplevering toe levend te houden.’
Wat iedere marketeer over jullie moet weten…..
‘Jouw vak wordt leuker als je met Lava gaat samenwerken! De marketeer wordt namelijk ook ontwerper. Wij merken dat hoe toffer het wordt voor de marketeer om zelf met de merkidentiteit te werken, hoe meer er geproduceerd wordt. Met verbeterde zichtbaarheid en herkenbaarheid tot gevolg.’
Let’s break new ground together
Book a chat or give us a call