Dutch only
Creatieve bureaus lanceren verdrag tegen fossiele reclame
23 bureaus in de reclame-, marketing-, communicatie-, design- en pr-sector beloven geen fossiele reclame meer te maken en roepen anderen op mee te doen.
15 mei 2023 – Een snel groeiende groep creatieve bureaus lanceert vandaag een verdrag met
de belofte geen fossiele industrie en fossiel personenvervoer meer te promoten. Het Verdrag
Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal! is al door 23 bureaus ondertekend.
Met het verdrag wil de creatieve industrie – in afwachting van een wet die fossiele reclame verbiedt – zelf
verantwoordelijkheid nemen. Bureaus kunnen zich aanmelden of verdere info vinden op www.fossielnodeal.nl.
Zelf verantwoordelijkheid nemen
Het recente IPCC-rapport over alarmerende klimaatverandering doet een beroep op iedereen om bij
te dragen. We moeten nu in actie komen. Ook de communicatiewereld wordt, onder meer in een
recent rapport van TNO, dringend opgeroepen om geen promotie meer te maken voor fossiele
producten. Reden genoeg om niet te wachten op politieke besluitvorming, maar als creatieve
industrie zelf verantwoordelijkheid te nemen en geen fossiele industrie en fossiel personenvervoer te
promoten of groen te wassen, vinden de initiatiefnemers.
Een uitnodiging
Het initiatief nodigt alle reclame-, PR-, media-, design-, en andere communicatiebureaus van
Nederland uit om ook te ondertekenen en zo hun expertise in gedragsbeïnvloeding te gebruiken voor
producten en diensten die positieve impact hebben. In elk geval niet voor producten en diensten die
aantoonbaar schadelijk of misleidend zijn.
“Steeds meer creatieve bureau’s kiezen ervoor niet meer
voor vervuilende bedrijven te werken. Uitstellen of wachten tot je verhaal helemaal klopt, heeft geen
zin. Dat doet ’t toch niet. Simpelweg omdat we deel uitmaken van een systeem waarin we ons
allemaal afhankelijk hebben gemaakt van fossiel. Er zijn altijd haken en ogen, nuances en complicaties
te bedenken om niet te ondertekenen. Maar als we nooit ergens beginnen, verandert er niks. Dus
laten we met deze belofte ons creatieve talent en het talent van morgen inzetten voor alle dingen die
de wereld mooier en leefbaarder maken,” aldus de initiatiefnemers.
Welke promotie is uitgesloten?
De ondertekenaars van het verdrag ‘Fossiel? No Deal!’ maken geen promotie meer voor fossiel
personenvervoer en de fossiele industrie. Onder fossiel personenvervoer verstaan ze auto’s (exclusief
duurzame deelautomerken), vliegreizen, bussen, boten en cruiseschepen op fossiele brandstof.
Onder fossiele industrie verstaan ze bedrijven met als primaire activiteit het delven, transporteren,
verkopen, leveren of promoten van olie, gas, bruinkool en steenkool. Voor energieleveranciers
hanteren ze een cijfer van 9 of hoger in de groene stroom ranglijst van De Consumentenbond, Natuur
& Milieu en WISE. Zo vermeldt de website fossielnodeal.nl.
Meer info en aanmelden op fossielnodeal.nl
De volgende bureaus hebben de belofte inmiddels ondertekend
Lava, Better Together Agency, Blyde Benelux, Bravoure, BUUTVRIJ for life, Cloudfactory, Dawn, De
Wolven, Grrr, Greenberry, Havas Lemz, Hammerfest, HERC, Johnny Wonder, Lama Lama, Maak,
Momkai, Multitude, RA*W, True Ideas, Vandejong, Wefilm, W.Green, u-inc.
Let’s break new ground together
Book a chat or give us a call